مهدانه البرز / 🐠 آموزش پرورش ماهی کپور

۳- دما و غذای کپور ماهیان

🐠 همانطور که اشاره شد به طور رایج از هر چهار گونه خانواده کپور ماهیان در استخر استفاده میشود. خانواده ماهی کپور در درجه حرارت بالاتر از ۱٠ درجه سانتیگراد شروع به تغذیه کرده ولی بیشترین مقدار غذاگیری در درجه حرارت ۲۵ درجه سانتیگراد صورت میگیرد. در محدوده کمتر از ۱٠ و بالاتر از ۳۲ درجه سانتیگراد از غذا دادن دستی به ماهی کپور به خاطر سرما و گرمای بیش از حد مجاز خودداری کنید و به طور کامل قطع غذا انجام دهید. 

🐠 کپور معمولی: در استخرهای پرورشی غذای طبیعی جوابگوی ماهی کپور معمولی نیست و معمولا از غذای دستی با پروتئین و انرژی مناسب استفاده میکنند. چنانچه غذا دهی دستی در شرایط ایده ال صورت گیرد ماهی کپور در عرض ۶ ماه به وزن ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم میرسد. ترکیبات غذای ماهی کپور معمولی شامل گندم، جو، ذرت، گلوتن، پودر گوشت، کنجاله سویا، مکمل های پروتئینه، مکمل ویتامینه، مکمل معدنی، اسید آمینه، پروبیوتیک ها، نمک و سایر افزودنی ها بوده و سرعت رشد بالایی به ماهی خواهد داد. 

🐠 کپور علفخوار (آمور): ماهی امور دارای بدنی کشیده نسبت به کپور معمولی بوده و متفاوت با ماهی سفید دریای خزر بوده و به صورت طبیعی معمولا از علف ها و برگ های داخل برکه تغذیه میکند، در پرورش این ماهی از یونجه، شبدر و کاهو معمولا استفاده میشود ولی برای سرعت رشد بهتر و بیشتر میتوان از غذای دستی پایه گیاهی برای تغذیه این نوع ماهی استفاده نمود چرا که ضریب تبدیل غذای گیاهی دستی ۳ تا ۴ بوده ولی ضریب تبدیل علوفه و یونجه چیزی در حدود ۲۵ میباشد و طول دوره پرورش ماهی را تا دوسال و بیشتر افزایش میدهد. زمان دادن علوفه و یونجه به ماهی آمور همیشه باید ۱ تا ۲ ساعت زودتر از ماهی کپور انجام شود تا در صورت دادن غذای دستی به ماهی کپور، ماهی امور به سمت غذا نرود و از غذای ماهی کپور تغذیه نکند. 

🐠 کپور نقره ای (فیتوفاگ): غذای این ماهی از فیتوپلانکتون های گیاهی و جلبک های استخر میباشد. این غذا در استخرهای پرورشی با پاشیدن کود دامی و شیمیایی در اب استخر تولید میشود. ضریب تبدیل غذایی این ماهی ۲٠ تا ۲۵ میباشد و به ازای مصرف ۲٠ تا ۲۵ کیلو از گیاهان عالی و ابزی استخر یک کیلو وزن میگیرد. 

🐠 کپور سرگنده (بیگهد): ماهی کپور سرگنده یا بیگهد از ابتدا تا اخر عمر از زئوپلانکتون های جانوری تغذیه نموده و اینرو هیچ گونه رقابت غذایی با سایر گونه های پرورشی ندارد و وجود و زیست این ماهی حدالامکان در استخرهای پرورش ماهی مناسب است. 

 

افزودن نظر

  • نظر شما بعد از تایید نمایش داده می‌شود.
برای ثبت نظر باید در سایت عضو شوید.

چرا مهدانه البرز؟!

ما در مهدانه البرز سعی کردیم بهترین باشیم و حالا در آستانه یک سالگی سایت...

3627 تعداد مشتریان
3468 تعداد سفارشات
339,913,005 تومان پاداش باشگاه مشتریان
295 تعداد محصولات
تمامی حقوق سایت برای مهدانه البرز محفوظ می باشد.